Att en person som flyttar, flyttar med sin post och sin telefon hör ju till det normala.
I vårt fall har vi gjort det efter alla konstens regler, men vad gör det, när kvinnan till rötägg som bodde här före oss - inte har gjort det!
Vi får fortfarande hennes post i vår brevlåda. Allt ifrån räkningar, reklam, inkasso och annat dyl.
När vi i morse skulle koppla in telefonen för att se om allt fungerade, så fick vi normalton i luren. Bra! Nu kan vi snart surfa på det vanliga abonnemanget.
Men när vi skulle prova att ringa från mobiltelefon och hem, så sa en röst att vårt nummer inte existerade. Märkligt.
Provade då att ringa från hemtelefonen till min mobil.
Vilket nummer visas? Jo, hennes nummer! Hon som flyttade ut för en månad sedan!
När vi ringer Telia för att uppmärksamma dem på problemet, så kommer ytterligare ett slag i fejjan. Telia kan inte göra något, för den tidigare hyresgästen hade en annan operatör.
Ringer därför upp den operatören, som i sin tur talar om att det kommer att ta ca två veckor för dem att flytta telefonen.
Varför? Jo, för att den före detta hyresgästen inte har beställt flytt av telefon för än det datumet. Vem fasen flyttar sin telefon en och en halv månad efter att man har flyttat?!
Så nu sitter vi här, ingen hemtele, inget bredband.
Och ja, visst skulle vi kunna vara döjäkliga och både ringa och surfa på hennes nummer under den här tiden.
Men hederliga och rättfärdiga(?) som vi båda är, så känns det inte riktigt bra att göra så. Vi har försökt ringa till människan på ett mobilnummer men får inte tag i henne. Så ni som försöker ringa på hemnumret - ni får vänta ett tag till.
Vad surt! Jag hade blitt heltokig!!
SvaraRadera