torsdag 18 juni 2009

Spelar det någon roll egentligen?

Regnet öser ned. Himlen är grå och temperaturen är nere i +9 grader.
Inte någon önskvärd dag i mitten på juni, och inte så roligt om man har börjat sin semester.
Vart jag än har varit idag så har folk ojat och jämrat sig över detta "midsommarväder". Ja men skräll! När hade vi INTE regn senast på midsommar?

Så länge jag kan komma ihåg(med några år av undantag) så har det alltid regnat på midsommar på förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Sen brukar det spricka upp lite vackert och ge en fin - om än något kall - midsommarkväll, en kväll med försmak på resten av sommaren.

Och detta gnat om att det inte kommer att finnas svenska jordgubbar. Spelar roll!
De utländska har ju till och med varit godare än de svenska hittills, dock kommer ju priserna att skjuta i höjden - något som hade hänt oavsett för att det är just Midsommar. Folk vill ha jordgubbar på midsommar och köper oavsett pris, det vet ju vilken dåre som helst.

Men ärligt, vad spelar det för roll egentligen?
Jag är en traditionsenlig människa, och allra helst hade jag väl suttit på en klippa vid havet med en kall öl i handen och lyssnat på folkvisor spelade på dragspel, mätt efter färskpotatis och sill, följt av jordgubbar och grädde. Allt under glättiga nubbevisor till snapsen.
Solen blänker medan den går ned i horisonten och ger hela himlen en ljuvlig och skimrande färg, och jag har en blomkrans i håret. Det årliga nakenbadet som ska genomföras lagom till midnatt väntar efter att dansbanan stängt.

Men man kan liksom inte få allt.
Vi kan inte påverka varken väder eller jordgubbar, och ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig även om man planerat allt i minsta detalj.

I år tänker jag sitta hemma, och jag tänker äta min sill och färskpotatis även om det regnar. Jag ser ju ut ifrån köksfönstret med. Sjöutsikt har vi dygnet runt vare sig vi är inne eller ute, och tittar solen fram så har vi ju en solnedgång!
Och vi har köpt frysta jordgubbar och glass, kanske vi slänger ihop en gräddig jordgubbsmilkshake istället?
Midsommarstången gör sig bra på vykortet vi fick i förra veckan, och det har vi hängt upp till allmän beskådan på kylskåpsdörren.
Små grodorna och jag har inte kommit överens sista åren, så dansandet ger jag blanka fasen i. Kan jag få sambon att trassla ihop en blomkrans så finns det gott om blommor till det precis utanför dörren. Men blöta blomster och småkryp i håret kan jag faktiskt klara mig utan.
Snapsen får jag inte röra, jag får inte dricka alkohol med den nya medicinen. Vi har köpt alkoholfri cider istället.
Det är det årliga nakenbadet som det står och väger på, men med tanke på närheten till sjön så är det ju inget som det behöver planeras så mycket inför direkt.
Bara att hoppa i om andan faller på!

Strunta i alla måsten och "så ska det ju vara". Det blir ändå så inte roligare än vad man gör det till.
Att grilla äpplen i öppna spisen en kall och regnig midsommarkväll kan vara det mest mysiga i världen just då. :)

4 kommentarer:

  1. Hejsan.
    På besök, har aldrig varit här tidigare.
    Det låter intelligent det du skriver.
    Själv har jag en jättesöt midsommarstång köpt på en loppis som skall ställas på köksbordet.
    Bra så.
    Ingen sill, inga jordgubbar, definitivt ingen alkohol.
    *ler som bara en absolutist kan*
    Förmodar att midsommaren passerar hur än man vrider och vänder på det.
    Ha det gott!!!

    SvaraRadera
  2. Så mycket kloka ord!! Jag brukar svara samma sak när alla klagar på semesterväder... För mig är det allra viktigaste att jag är ledig... Lite trist är det ju om det regnar alla 25 dagar man är ledig men hur ofta händer det?

    Tack för tipset i min blogg förresten, återigen kloka ord från dig.. Kram på dig, vi syns till veckan

    SvaraRadera
  3. Så sant så sant. Å andra sidan firade jag själv enligt tradition med familjen och vänner, men håller helt och fullt med dig i det du skriver.

    SvaraRadera
  4. Annika:
    Tack för ditt besök! Alltid roligt när nytt folk hittar hit.
    Midsommar passerade för oss alla - i olika skick. :) Och det kommer den fortsätta att göra varje år.
    Ha det gott du med!

    Helena:
    Klart att det är viktigast att vara ledig när det är helger!
    Och du hörde väl under torsdagen att jag inte är så klok egentligen... Det sitter väldigt långt inne nu för tiden. ;)

    svearike:
    Vi "firade" ju vi med på ett sätt. Fast själva här hemma. Men vi hade ju ändå så bakat en egen jordgubbstårta, och det är väl lite överkurs om man inte firar skulle jag tro. :)

    SvaraRadera