onsdag 24 november 2010

Hachiko - A Dog's Story

Idag såg jag filmen "Hachiko - En vän för livet"(som den heter i Sverige).
Den är filmatiserad efter en verklig händelse där en hund vid namn Hachiko, troget väntar på järnvägsstationen varje dag i över 9 års tid på att hans bortgångne husse ska komma hem ifrån jobbet.
Mycket känslor, jag grinade som ett såll igenom hela filmen.

Filmen var vacker och sevärd, regisserad av vår egen Lasse Hallström.
Har man, eller har haft hund, så kommer det att värka i hjärtat mer än en gång.
Men även om tårarna rinner okontrollerat och hjärtat värker, så önskar man inte att man missat denna film.
Har du inte sett den, så rekommenderar jag den.

Den verkliga Hachiko blev så känd att det har upprättats flera statyer till hans minne.
Den 8 april varje år hedras Hachikos minne vid en högtidlig ceremoni vid Shibuyas järnvägsstation i Japan.

Bild på den verkliga Hachiko och bredvid, en av statyerna upprättad efter honom.

1 kommentar:

  1. Usch, jag skulle inte klara av att se den där ;P

    Men Zumba?! Jag har fullt sjå att hålla reda på armar och ben när jag går, hahah ;D

    SvaraRadera