Visar inlägg med etikett sol. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett sol. Visa alla inlägg

fredag 25 juli 2014

Min dag idag


Så kom då denna dag även i år. Igen.
Nu är jag 36 år minsann. (Egentligen inte förrän 23.40 ikväll, men...)

Livet rullar på och varmt är det. Tror att jag lyckades åka på både sockerchock, solsting och solsveda idag.
Och tog halvt död på några tappra födelsedagsfirare ute på altanen i gassande sol, eller närapå åtminstone.
Tror att både min ena bror och svärmor svettades av sig några kilon under en och en halv timme...

Min sambo gav helt klart bästa presenten, en liten kamera för amatörsmässigt hemmabruk! Inget att fotografera galopperande hästar med, men absolut att föreviga fina ögonblick här hemma med.
Jag blev själaglad!
Utöver det, ett presentkort och en söt skål från en lokal keramiker. Mycket roligare att få en sådan än något masstillverkat.

Jag vill verkligen inte klaga på vädret, men idag orkade jag inte med värmen alls.
Svetten rann av mig och jag satt ute med gästerna med en kylklamp i nacken och torkade mig konstant med flera servetter hela tiden.
Att jag hade duschat kallt innan hjälpte föga. Kände mig som en superslusk.

Nästa vecka sägs det att det ska bli lite svalare.
Jag hoppas ju att sommarvärmen fortsätter, men +35 varje dag i nästan en vecka och ingen fläktande vind på det... Det är jobbigt oavsett ålder och hur man mår.
Vatten och skugga och svalka sig ofta, det är det som gäller. Märker att det gör skillnad när jag spolar kallt vatten på handlederna ett tag ett par gånger om dagen.
Så det ska jag gå och göra nu. Tjingeling

onsdag 23 juli 2014

Skönt, men jobbigt

När SMHI varnar för värmen...ja, då antar jag att det blir varmt.

Jag lider mest med de äldre och sjuka i vårt samhälle nu, för de har svårt att få i sig mat och vätska som de så väl behöver nu när det är så varmt.
Jag minns en kommentar från när jag sommarjobbade inom hemtjänsten och det var att på sommartid så dör klientelet "som flugor". Tyvärr så stämde det.
Det var inte bra för mig som är så känslig och tar på mig saker som både jag borde och inte borde, när både gummor och gubbar gav hädan i värmen den där sommaren.

Jag vet bättre nu, men då var det otroligt jobbigt att förlora en del av de där fina gummorna och gubbarna som jag tyckte så mycket om. Bara för att det var för varmt!
Och folk pratar om rättvisa...
Nåväl, man kan inte rädda världen på egen hand. Man kan göra så gott man kan för dem man möter genom livet, men det är bara för sig själv och sitt liv man i slutändan kan ta ansvar för.

Det är jobbigt i värmen och då tycker jag ändock om den. Jag mår inte dåligt av den.
Jag vätskar och är dåsigare och tycker att det är jobbigt att ta mig för saker, javisst. Men jag skulle inte säga att jag mår dåligt av det.
Det är väl kroppens sätt att tala om att det är viktigare att gå på sparlåga i hettan, just för att värme faktiskt kan vara farligt. Man ska inte överarbeta när det är varmt.

Idag ska jag i värmen ta mig iväg över gärdet till grannen som är frisör och där ska jag bara sitta och njuta och dricka kaffe i godan ro, medan hon får slita bäst hon vill i egen takt med barret oppe på mitt huvud.
Ser jag minsta antydning till överhettning, så lovar jag att lyfta på rumpen så hon får sitta en stund. Ge henne en balja vatten och fläkta med några Svensk Dam-tidningar tills hon återfår fattningen och sedan...sedan hoppas jag att hon orkar fortsätta. :)