fredag 12 november 2010

Influensa 2010

Efter en lite stressig dag i telefonen, kom jag då äntligen fram till en vårdcentral som inte hade slut på influensavaccin. Tack och lov!

Jag brukar alltid få på reumatologavdelningen, men när jag var där förra veckan så hade deras vaccin tagit slut. Men det var bara att jag gick till en vårdcentral, så skulle jag få mitt vaccin iallafall.
Vad bra, allt löser sig ändå!

Nå, minnet är bra men kort. Åtminstone närminnet ska tilläggas...
Jag glömde bort.
Igår kväll återfick jag minnet med hjälp av nyheterna. De första influensafallen har börjat droppa in.
Fasen i galoschen! Jag har ju inte vaccinerat mig!

Så idag inleddes jakten på vaccin.
Närmaste vårdcentral hade slut på vaccin. De hänvisade mig vidare. Slut på nästa också.
Fick ingen mer hänvisning, så ringde på eget bevåg runt till varenda VC inne i stan.
En utav dem hade några doser kvar, men jag var ju inte inskriven där.

"Nej, men jag hör till riskgrupperna."

"Spelar ingen roll."

Till slut chansade jag på min gamla "by-VC". Där minsann fanns det vaccin och där, minsann, var jag välkommen!

"Men du måste komma idag."

Och det gjorde jag. Och nu sitter jag här, nyvaccinerad och lite öm. Men glad över att det löste sig.
Det är förstås ingen garanti att man slipper undan influensan även fast man är vaccinerad, men förhoppningsvis så dör jag inte om jag får den iallafall.
Det här är femte året jag vaccinerar mig emot säsongsinfluensan och bara ett av åren har jag drabbats. Så statistiken är ganska bra ändå måste jag nog säga.
Med lite tur(och vaccinet), så klarar jag mig i år med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar