fredag 26 november 2010

LCHF-glögg(hemmagjord glögg)

Moniques LCHF-glögg!

75 cl rödvin(med eller utan alkohol)
1/2 apelsin eller 1 blodapelsin halverad(eller 1 clementin halverad)
1 tsk rivet apelsinskal
1 tsk kardemummakärnor
1 kanelstång
1 tsk hela kryddnejlikor
2 dl björnbär
1 dl svarta vinbär eller blåbär

Häll i/lägg allt i en kastrull och koka upp.
Precis innan det börjar koka, ta av kastrullen ifrån värmen.
Plocka upp apelsinklyftorna och
låt resten "vila" under lock i 2-3 timmar.
Sila och häll i en flaska!

Apelsinen kan man välja hur man vill göra med.
Första gången klyftade jag den oskalad och lade ned i kastrullen.
Andra gången rev vi skalen på rivjärn och pressade ur saften.
Det blev starkare då och jag tyckte nog att apelsinskalet gav en tråkig bismak.
Nu har jag prövat flera gånger och föredrar att riva av lite av skalet(till 1 tsk) och lägga i halvorna som de är.
Dock tar jag bort apelsinhalvorna redan efter 20 min.

Hur som helst så bör man vara försiktig med apelsinskalet,
eftersom det gärna tenderar att göra glöggen lite besk.
Man får prova sig fram. Efter behag! :)

Vill man ha en alkoholhaltig(are) glögg, kan man utöka vätskan med 2 dl starksprit.

Recept hittat hos Lifezone.se

2 kommentarer:

  1. Spännande. Låter gott. Måste provas! / Eva

    SvaraRadera
  2. Om man skär bort skalet på apelsinen inklusive allt det vita så kan den ligga med och dra hur länge som helst. Det är just det vita som ger den beska smaken. Detsamma gäller andra citrusfrukter. Dock blir den ju lite slafsig efter ett tag, så man kan med fördel lägga i några helt fräscha apelsinskivor till serveringen. :)

    SvaraRadera