torsdag 4 november 2010

Vem där?

Igår kväll fick jag lite skrämselhicka, men innan dess var jag arg på hunden som stack.
Det visade sig att hon stack efter en människa som var ute i beckmörkret i skogen.
När hunden kommit tillbaks och jag var högröd i ansiktet av lysten ilska, så kom då tanken.

Vad är det för människa som utan lampa går ut mitt i beckmörka skogen bakom vårt hus efter kl. 22 en vardagskväll?
Det finns inga stigar där och det är gräslig terräng. Detta hördes tydligt eftersom personen ifråga sprang när Cheyenne satte efter han/hon.
Jag tyckte mig också höra "Lägg av!" i tumultet, men är inte helt hundra, för vakthunden inte bara jagade, hon skällde också.
Jag skrek mig blå efter hunden, som snällt kom tillbaka när inkräktaren verkade vara på säkert avstånd från hennes vaktmarker.
Men vad man undrar. Vem var det som var där och VAD gjorde människan där just då?

Baksidan av vårt hus ligger i totalt mörker, det är bara en stor, mörk skog.
Skulle någon vara nyfiken på oss eller huset(eller innehållet i hus eller uthus), så är det helt klart den bästa sidan att välja för att kika osedd.
Det kanske var helt harmlöst, men det känns ändå lite obehagligt. Jag är väldigt glad över att hundarna vaktar oss och gården så bra.

Ska ta med mig hundarna under dagen och titta om vi kan se några spår. Sedan ska jag nog låta stora gårdslampan vid uthuset vara tänd på kvällarna hädanefter.
Vi snålar med elen och har den släckt, då vi inte tycker att vi har behov av den.
Men nu verkar vi ju ha behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar