lördag 18 maj 2013

Hjääälp!

Vi har en brun altan. Väggar, golv, delvis också taket. Brunt, brunt...
Bara husväggen är faluröd, resten är brunt.
Ja, se själva vad dystert:




Fördelen med det bruna är att man inte ser smuts, flugskit, algangrepp osv.
Vi tänker inte måla om den, vi hyr bara huset och det känns som ett alldeles för dyrt och jobbigt "tidsfördriv".

Vad vi kan göra är att sätta färg på inredningen!
Så vi tänkte köpa lite smått och gott när ekonomin tillåter och detta i en specifik färg för att liksom piffa upp så här på sommarhalvåret.
Men...vi är -förstås- oense.

Jag tycker att det skulle vara fint med turkos som lyser upp i det bruna!
Tänk er turkosa bordstabletter på utemöbeln, typ den här:



Kanske en turkos plastmatta på golvet, en stormlykta med ett turkost ljus, en turkos solcellslampa hängande någonstans...
Det kan ju förstås kanske vara en nackdel att brunt är en varm färg och turkos en kall, men jag tror att det skulle kunna bli ganska bra.

Sambon tycker rött.
Jag gillar rött, men både brunt och rött är varma färger som på ett sätt nästan kan flyta ihop. Dessutom är ju hela husväggen röd redan, så jag tycker att det blir för mycket av färgen om man även ska lägga till inredningsdetaljer i rött.

Hjääälp!
Vi är två envisa tjurskallar som stångas här.
Kompromissa kan vi, men tänk er både brunt, turkost OCH rött? Njäe...

Jag föreslog att vi kunde välja en stark cerise på detaljerna istället (då ska ni veta att jag inte gillar rosa, men cerise av rätt variant kan funka), men oj vad herrn slog sig för bröstet då.
Tjejfärg! Ska grabbarna Grus å Grillare ha pilsnerafton på tjejaltanen?!
Nej vet hut på mig.

Ska tilläggas att jag hittat en massa turkosa inredningsartiklar till minimipris redan, men det är mer ont om rött(det fanns ju på Jul dock...). Något cerise har jag förvisso inte hittat alls.
Jag fick veta av en tjej som är bra på det här med färger, att vi inte ska välja grönt. Varför vet jag inte, men rent logiskt  - väljer vi att ha grönt på den bruna, burriga altanen, så kan vi väl lika gärna sitta ute i skogen istället.

Ni hörde mig förut va?
HJÄÄÄLP!
Tips mottages tacksamt!

OBS!
Har ändrat om i kommentarsinställningarna enkom för att alla lätt ska kunna bidra med sin åsikt i "färgfallet". :)

3 kommentarer:

  1. jag tycker turkos är en färg som gör sig bäst med vitt. gärna tillsammans med en vy av vatten. tror det skär sig med turkos till det bruna. rött tror jag inte heller på, det blir för varmt. cerise kommer också att bryta fel då det finns en röd vägg mitt i allt. inga andra färger som tilltalar er? kan inte komma på någon som jag tror kan passa, det är väldigt brunt... måla altanen ändå!

    SvaraRadera
  2. Med risk för att låta partisk, men jag tycker helt klart turkos! Turkos och brunt är jättesnyggt ihop!

    SvaraRadera
  3. håller på turkos. blanda in liiite gult eller nån annan glad färg i det med nån detalj kanske. behöver ju inte vara en färg. men en färg som dominerar å små detaljer med andra färger gör att det blir lite mer liv
    bort med röd det blir kaka på kaka
    men det är jag som tycker så

    SvaraRadera