lördag 17 augusti 2013

Utslagen

Den här veckan började mindre bra.
Jag avslutade antibiotikakuren i söndags och under måndagen får jag sådan klåda på händerna. Jag försökte hålla mig ren och smörjde med en fet kräm, men det blev bara värre.
På tisdag morgon såg mina fingrar ut som att de skulle spricka, handlederna var så uppsvällda att de inte gick att vinkla ens det minsta och det kändes som om mina händer brann. Någon timme senare började det klia på underarmarna, på knäna och stora rosa upphöjningar i olika former fullkomligen hoppade runt på huden längs med hela kroppen.

Jag är inte allergisk, men jag förstod ändock att detta måste vara någon allergisk reaktion. Eller??
Hittade en kortisonsalva i badrumsskåpet och sambon köpte bomullsvantar. Så låg jag där i soffan resten av tisdagen och trodde att jag skulle både spricka, dö av klåda och brinna upp på en och samma gång.
Under natten till onsdag blev det olidligt, och efter att ha legat och gråtit i över en timme så ringde jag slutligen rådgivning.

"Det låter ju inte så allvarligt, ring din VC när de öppnar."

Om jag hade kunnat mörda någon med tanken, så hade den sköterskan legat på bårhuset nu, det kan jag säga.

Tack och lov så hörde en annan sköterska hur illa jag faktiskt mådde, när jag några timmar senare ringde VC och jag fick komma in direkt.
Jag fick lämna blodprov och hade en betydligt högre sänka än normalt (jag har alltid hög sänka, det har nästan alltid reumatiker). Utslagen var ganska säkert nässelutslag och jag fick en antihistamintablett direkt på plats och skulle köpa med mer när jag åkte hem.
Endera kom reaktionen av antibiotikan som jag ätit i 14 dagr, eller så hade jag fortfarande en, eller kanske en ny infektion i kroppen så att immunförsvaret helt enkelt fick spel därav.

Efter en timme hos doktorn tyckte jag själv att klådan lugnade sig och jag tog mig iväg till närmsta Apotek för att köpa mer tabletter.
Sen var det bara att åka hem och smörja in hela kroppen med Emla-salva och vänta.

Redan på onsdag kväll kändes det betydligt bättre och jag sov i 14 (!!!) timmar fram till torsdag eftermiddag. När jag vaknade då tog jag en till tablett och bara någon timme senare kände jag hur hela kroppen ställde om sig. Till det bättre!
skönt.

Tänk vad lite bakterier kan ställa till oreda i slutändan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar