fredag 10 juni 2011

Ytlig och opersonlig - och bitter

Jag vet att bloggen har blivit opersonlig och kanske lite ytlig också.
Men händerna värker så illa, så ofta, samtidigt som hjärnan har så jobbigt mycket kreativitet som måste få komma ut på något sätt.
Att "tema-inkränkta" bloggen var ett sätt att hålla ångan uppe, lite kreativitet får komma ut och jag känner att jag gör NÅGOT.
Det är viktigt.

Jag mår inte så bra. Det är mer än bara smärta som trasar.
Kroppen krasar, självkänslan rasar, det sociala trasar, förhållandet trasar...
Det finns nog bara en sak som inte jäklas med mig och mitt liv för tillfället och det är - otroligt nog - Försäkringskassan!
Visst har de sänkt min sjukpeng och det är ju lite surt. Den var ju inte överdrivet hög innan heller menar jag. Men jag höll faktiskt på att bli utförsäkrad ännu en gång och fick frist ett tag till.
Jag tackar väldigt mycket för den fristen, för det hade tagit knäcken på mig att bli utförsäkrad igen, tillsammans med allt det andra.

Det gör så jäkla ont hela tiden. Bättre vissa dagar, men mest sämre.
Jag sover bäst uppkopplad på TENS-apparaten, även om jag egentligen inte får sova med den för sjukgymnasten.
Jag har extremt mycket vätska i kroppen och trots att kortisondosen har sänkts så gör det ingen skillnad. Rör jag mig lite så svullnar jag upp helt sjukligt.
Min läkare pratade om hjärta, lever och njurar - kroppsdelar som ofta problemen härrör ifrån. Men de hittar inget synligt fel.
Jag kissar blod emellanåt. Jag har väldigt ofta ont i magen. Och jag vaknar ofta av att jag har hjärtklappning. I vila!
Och så denna vätska överallt...

Jag känner mig inte som en fet, ful och stelbent människa innerst inne. Har tvärtom alltid haft en något (vriden) inre bild av mig som smärt, smidig, glättig och lite småsöt.
Så därför gör det så ont att stå där, rakt upp och ned och titta sig själv i spegeln. Knappt se sina egna ögon i grisansiktet. Inte vara halv, utan tredubbel.
Sist jag var på sjukhuset frågade en kvinna mig hur långt jag hade kvar? Jag fattade inte då. Direkt jag ställer mig framför helkroppsspegeln i profil så fattar jag. Jag ser ta mig fasen höggravid ut!
Och då kommer tårarna som ett expressbrev, för är det något jag verkligen önskar mest av allt i hela världen, så är det att få bli mamma.

Och där raserar det sociala och förhållandet.
Man ska vara två om att skaffa barn, men jag är bara en. Och det har blivit en så sjuklig längtan hos mig att jag väljer bort vänner, familj och bekanta med barn. Något som de flesta har.
Mitt eget val, mitt eget fel. Jag får skylla mig själv.
Men det gör så ont. Varför får alla andra bli mammor men inte jag?
Även om jag väljer bort så mycket jag kan för att undvika barn, mammor, pappor, familjer, så lyckas jag dåligt.
Jag ser gravida magar, barnvagnar, glada ungar, glada föräldrar, ledsna barn som behöver tröst, barn som leker...de är överallt. Överallt.

Läkarna gav mig 100% fritt fram för barn redan i höstas. Och nu tjatar de nästan.
"Du blir 33 år snart och din kropp fungerar inte längre som den borde. Du har inte så mycket tid!"
Jag känner mig inte alls stressad. Inte ett dugg. Bara helt jäkla hysteriskt!
Och så faller hela tanken, hela livet, hela drömmen på den där andra människan.
Inte är det speciellt schysst förstås.

Men vad trodde han egentligen? Jag är ju faktiskt snart 33 och han kallar mig personligen för "gammal" och "tant".
Vi har varit ihop i 4,5 år, bott ihop i 4 år, varit förlovade i 2,5 år. Delad ekonomi, bor i hus, vovve...och herregud vad jag älskar honom!
Han är ju minsann mannen i mitt liv. Min stora kärlek!
Men brukar man liksom inte fortsätta på den där utvecklingsstegen?
Eller är det bara i min hjärna? Har min dröm varit snedvriden och felaktig?
Varför vill inte han? Är det för att det är jag, är det mig som felet ligger hos?
Jag känner mig så otroligt kränkt och ledsen över att han inte vill planera framtid med mig. Jag trodde att det var vi, inte jag - ensam!
Vi har fastnat på vägen. Totalt. Och det knäcker mig.
Säkert honom också.

Nu ska jag inte hänga ut någon eller skälla. Men jag har ingen att riktigt prata med, vända mig till, ventilera.
Det finns de som erbjudit sig, det ska tilläggas. Flerbarnsmammor, småbarnsmammor, gravida...
Jag är ledsen, men jag kan inte. Och jag mår så jäkla dåligt över att jag inte kan, för jag saknar er.
Jag saknar att inte längre vara en del av er och era liv.
Jag saknar att inte ha någon familj precis som ni har.
Ni kan skratta er lyckliga varje dag och jag hoppas att ni gör det också. Det unnar jag er verkligen.
Jag är avundsjuk som fasen på er. Bitter som bara en fet kvinna utan ungar kan vara.

Jag vet inte längre vad jag ska ta mig till och världen visar sig bara från sin mörka sida.
Och jag känner mig så fruktansvärt ensam.

9 kommentarer:

  1. Lessen att behöva säga det här men....om 'mannen i ditt liv' inte vill skaffa barn med dig.....då är du nog inte kvinnan i hans liv......

    SvaraRadera
  2. Det är lätt att vara efterklok va? Antar att du ångrar vissa val du har gjort tidigare nu.. Men man får ju vad man förtjänar! :-)

    SvaraRadera
  3. Han låter som en karl som är som många andra. "Papparollen" är ganska skrämmande för en del. Förstår att du har panik, 33 år är ju tyvärr på fel sida strecket och när läkarna säger så med. Är ju inte läge för mannen din att "tänka ihjäl sig" på detta inte. OM han nu verkligen älskar dig så vill han ju så klart att ni ska skaffa barn ihop! Det ÄR FAKTISKT något som man oftast gör där ni är i livet, så du tänker inte alls fel!
    KRAM!

    SvaraRadera
  4. anledning till att du är ensam är ju att du avskärmar dig. det skriver du ju själv. så klaga inte att du är ensam.

    SvaraRadera
  5. Hoppas allt löser sig för dig Helena, och att du oxå får känna glädje till slut. Synd bara att det finns de som är så fruktansvärt avundsjuka att de måste gnälla, undra verkligen vilken som mår sämst du eller dom.
    Jag håller iallafall mina tummar för att ditt liv ska bli bättre både fysiskt och psykiskt.
    Många Kramar Terese Persson

    SvaraRadera
  6. http://www.youtube.com/watch?v=k_N_xH7ewo8&feature=player_embedded

    SvaraRadera
  7. Usch, det var känslomässigt svårt att läsa din gripande text. Jag känner med dig för jag har själv varit i den situationen då livet stått still och stampat, med då den sk "mannen i mitt liv". Men vi alla har ett val, en skyldighet mot oss själva. Vi kan inte rå för vad andra känner eller vill med livet, det enda vi kan förändra är vårt egna liv och det är du inte för gammal för min vän. Do It, ta steget. Gör en drastisk förändring, så ska du se att med lite fräsh luft under vingarna får livet ny fart. Åhej vad det då kan gå fort! =)

    SvaraRadera
  8. Jag måste nog börja med att skriva att jag definitivt trodde att jag skulle få MYCKET mer negativa reaktioner på det här inlägget.
    Och jag vill fortsätta med att berätta att sambon fick läsa det allra först och säga sitt om det var något som han ville ha ändrat eller borttaget och därefter lades det ut på bloggen.

    Därefter så försöker jag för husfridens skull att tänka på barn som hemska, otäcka, fula, elaka, dyra, jobbiga och ett rent helvete...men det lyckas inte alls!

    Allra sist så vill jag tacka för allt stöd som kommit i väldigt många former, men kanske mest ifrån människor som jag inte hade räknat med att det skulle komma ifrån! Är fortfarande lite chockad över att de som inte står mig närmast, ändå verkar ha förstått min smärta bäst. Och inte vänt den ryggen.
    Med facit i hand så kan jag ju inte undvika varken människor eller barn för resten av mitt liv. Men ju mer jag försöker undvika, desto svårare blir varje möte.
    Så tack, för att ni hoppade in på livet och hjälpte till!

    Min längtan är fortfarande outhärdlig stundtals, svår stundtals, men inte lättare.
    Tankarna har gått om varandra vad jag borde göra, hur jag borde bete mig och huruvida kärlekens vägar äro outgrundliga.
    Det är mitt liv och det är mitt val. Inget lätt val när det finns så mycket kärlek, speciellt inte om man absolut inte kan se något gräs på den andra sidan. Jag vet inte vad som händer hur jag än väljer.

    Men så länge, så önskar jag tacka er(ni vet vilka ni är) och hoppas att ni fortsätter stå på er med mig.
    Jag vet att jag är svår, att jag är egocentrisk i vissa frågor, att jag ofta är naiv i mitt agerande.
    Men vad är det man säger, "Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen"?

    Och mitt hjärta är stort för er alla, även er som njuter av att påpeka min dumhet.

    SvaraRadera
  9. Jag sitter och browsar gamla inlägg hos dig... Eftersom jag delar din barnlängtan så kan jag bara skicka en stor fet kram!! Men jag har en sak till att säga (som iofs aldrig kommer att läsas av dem det berör;) Till de anonyma fegisar som öser ut elakheter utan att våga stå för det - dra åt skogen och skäms!!!

    SvaraRadera