tisdag 15 januari 2013

Koffeinkonsumtion

Så var det då dags att påbörja årets nyårslöfte.
Jag brukar inte ge några nyårslöften, och jag bestämde mig faktiskt först veckan efter nyår också. Men i år ska jag iallafall verkligen göra mitt bästa för att minska ner på min koffeinkonsumtion.

Jag dricker mellan 10-16 koppar kaffe - per dag.
Att dricka så mycket kaffe varje dag är säkert jättebra emot något som säkert är ohälsosamt. Men jag antar att det är precis lika dåligt för något annat.
Något som jag vet att det kan påverka väldigt negativt är fertiliteten. Och den vill jag gärna hjälpa upp på traven om det är möjligt.
(Det finns undersökningar som visar att tre koppar kaffe om dagen minskar fertiliteten med 25%(!), motsvarande om man skulle dricka 2 koppar kaffe/veckan.
25%! Jag antar att det med min koffeinkonsumtion vore helt omöjligt att få en bulle i ugnen...)

Då jag fick både bra och sämre nyheter hos läkaren sist, så kände jag att det är dags att börja tänka på hälsan i ett ännu större omfång.
Jag har gått ned 25 kg i vikt de senaste 2,5 åren.
Inte mycket över tiden kanske, men med tanke på att jag stoppar i mig kortison varje dag och inte tränar alls så är jag nöjd.
Jag slutade röka för längesen och jag dricker mycket sällan.
Jag har tagit bort socker och jag försöker sova minst sex timmar varje natt. Det sista är väldigt svårt, men jag försöker - det är huvudsaken.

Så det var väl egentligen kaffe kvar som kan räknas som en last eller ett beroende.
Många har ifrågasatt om det är bebisverkstad på gång när jag berättade att jag skulle minska på kaffet, men jag kan berätta att så inte är fallet.
Jag tycker dock om att planera och är gärna ute i god tid om det går.
Hade jag barn eller inte planerade att skaffa några...ja, då hade jag nog inte brytt mig i att minska ned på koffeinet.

2 kommentarer:

  1. Oj det var mycket kaffe det. Jag dricker mindre nu när jag inte jobbar så det har gått av sig själv. Du har gjort det väldigt bra som har gått ner så mycket i vikt och det ska ta tid annars är det lätt att man går upp igen. Lycka till med minskningen av kaffe.

    SvaraRadera
  2. BEBISVERKSTA! :-DDDD

    SvaraRadera