torsdag 18 juli 2013

Lekdag!

Igår på sena eftermiddagen kom brorsonen hit och vi hann med att titta på "Ice Ige 4" alla tre, innan grabben tog med sig ett dussin leksaker som han badade med i badkaret.
Sen upptäckte vi snabbt att golvbrunnen under karet behöver en rensning, för när vi drog ur proppen så svämmade hela badrummet över... Nåja, det får bli en annan dag.
Lite kvällsmat intog vi tillsammans vid köksbordet (lite chockartat, för jag och sambon sitter alltid och äter framför TV:n) och prat om morgondagen, innan det var dags att nanna kudden.

Senast kl. 21 ska han vara i säng hade pappa/brorsan sagt, men det blev lite sent och först 21.15 började vi läsa godnattsaga. "Lille Hiawata och fisktävlingen".
Och det var så roligt och mysigt, så när lillkillen frågade om inte vi kunde läsa en saga till när den första var slut, så sa jag glatt ja.
Vi avslutade kvällen med en Peter Pan-berättelse.
Sen var det ju förstås lite jobbigt och svårt att somna så här första natten på ett nytt ställe, men han låg tappert kvar i sängen och jag satt och gungade på gungstolen i rummet. För det var lite läskigt att vara ensam i ett rum på kvällen.

22.30 hann klockan bli, men sedan dess har han sovit som en stock och gör fortfarande. :)
Jag har lovat att väcka honom i god tid till sommarlovsprogrammet på TV.

Idag har vi planerat in en lekdag!
I den mån jag orkar förstås, men jag tror att det ska gå bra.
Jag kom relativt snabbt ur sängen ganska så tidigt idag, och det brukar vara ett gott tecken för dagsformen.
Och den lär behöva vara god när man ska underhålla en 7-åring!
Jag hoppas så att det ska bli en bra dag och att jag inte är en för tråkig faster. Det är nog min enda rädsla, att jag inte ska vara rolig och bra nog.

"Säg nu inte ja till allt", sa brorsan.

Det är ju nästan lättare sagt än gjort när man vill vara roligast, snällast och bäst.
Men jag sa faktiskt nej till att äta vid TV:n igår och jag sa nej till att åka gocart idag.
Usch vilket monster han ska tro att jag är!
Bäst att vi gör något riktigt roligt idag, annars kanske jag förlorar min "bästa-image". ;)

3 kommentarer:

  1. Han tycker säkert att du är jättesnäll. Barn är vana att man säger ifrån till dom. Det är en del av deras utveckling och dom tar det för det mesta bra. Att läsa för dom och leka med dom gör att man finns i deras minne som något positivt. Snart dyker det upp en hel massa barn här hos mig i olika åldrar så nu ska det lekas. men.....det tar på krafterna

    SvaraRadera
  2. jag har förklarat för mina barnbarn att jag är sjuk å på vilket sätt det gör att jag inte kan göra allting. men på ett språk som barn för står. och det är inga problem. jag har svårt att sitta på golvet och sist när elin ville spela spel just på golvet så sa hon: nä vi sitter vid bordet för du får ju så ont i ryggen och det får jag med :D dom förstår att man har begränsningar om man ger dom en chans att begripa det på sin nivå. det är nog det bästa vi kan göra för alla barn. tala om att vi inte är lika alla och att vi inte kan göra samma saker av olika anledningar.

    så ta dig tid att prata med grabben om du inte redan gjort det. kanske han hittar aktiviteter som du inte tänkt på men som passar er båda
    kram på er <3

    SvaraRadera
  3. Helena Svenssonsöndag, juli 21, 2013

    Jag är säker på att du är den bästa fastern man kan ha oavsett vad du hittar på <3 Ha det så mysigt

    SvaraRadera