onsdag 15 augusti 2012

Att se möjligheterna


I vintras träffade jag en tjej på rehab:en som hade varit make up-artist. Eller, hon var ju det, men hon kunde inte längre jobba som det, eftersom hennes händer - liksom mina - inte fungerade som de skulle längre.
Trots detta var hon jättefint sminkad där vi satt och värmde upp lederna med händerna i varm paraffin inne i plastpåsar, som i sin tur var instoppade i de jättestora grytvantarna.

Jag som är naturligt blekfis kunde tillslut inte hålla mig. Jag var bara tvungen att fråga om det var hon själv som lagt den fina make up:en. Och det hade hon! Wow!
Vi började prata och jag berättade om mina inlandsproblem i att inte kunna rama in ögonen längre, eftersom att hålla i kajal inte alls går och kladda runt mascara är ett tidsfördriv som tar både tålamod och must ur mig.

Här ska jag dela med mig av de tips som hon gav mig och som gjorde att jag äntligen vågade börja sminka mig lite försiktigt igen:

******************************

1. Strunta i underlagscreme och använd bara lite foundation över mörka ringa under ögonen/över blemmor/rynkor. Här kan man leka med fingrarna, för det finns ju inget som redan är påsminkat som man kan förstöra. Ta en stor puderborste med kraftigt handtag, använd solpuder(sommar) eller ett hudfärgat puder och "tjoffa" över litegrann, så du inte ser för blek ut. Får du för mycket puder på borsten, så blås av det innan du har i ansiktet.

2. Varför måste det vara svart kajal? Du ramar in ögat lika fint med en ljus färg, du ser till och med piggare ut då, än när du använder en mörk färg. Ljust förstorar helheltsintrycket, mörkt förminskar. En ljus kajal gör att du inte heller behöver få panik över "raka linjer", det syns inte alls lika väl om du kladdat lite, som när du använder en mörk. Se till att du köper en penna som är så lång som möjligt. Hittar du ingen som är så tjock att du klarar att hålla i den själv, så använd ett penngrepp som du känner dig trygg med. 
(Ett penngrepp är en gummigrej som man klär pennan med för att få ett stabilare och bättre grepp, och sådana har jag flera stycken.

3. Använd en mascara med böjd borste. Se också till att det är ett grovt hölje på mascaran. Det är lättare att lägga på mascara med ett handledsstöd, endera sittande på toaletten med spegel framför sig eller om du kan lägga armbågen mot ett stöd när du står upp.
(Ja, här fick jag frångå mina principer och byta märke för att hitta en mascara som jag kände att jag fick ett bra grepp runt. Böjd borste var nytt för mig, men ack så fantastiskt!)

4. Om du vill använda ögonskugga och rouge, så använd rougen till båda. Lite rosigt på ögat gör att du ser frisk ut och du behöver inte oroa dig över att färgerna i ansiktet inte går ihop.
Se bara till att ha en bra borste som endera är tjock, eller som du kan ha ett penngrepp på.

5. Läppstift? Välj bort den mörka eller röda och använd ett ljusare stift. Börja inne på läppen och jobba försiktigt ut. Även här är ett tjockt och greppvänligt hölje/förpackning att föredra.
(Detta bryr jag mig inte om, jag har alltid varit en lypsyl-tjej. Men det är svårt att hitta en greppvänlig sådan ska ni veta...)

6. Blekfisar har ofta problem med obefintliga ögonbryn. Men dessa färgar du lättast hos frisören(som också plockar och formar) eller med hjälp av en kompis. Vill du mot all förmodan måla dem, så är det rejäl penna och/eller penngrepp som gäller. Och måla lite och försiktigt, helst i en snäppet ljusare färg än vad du tror att du behöver/vill använda. De flesta målar sina ögonbryn för mörkt.
(Mina ögonbryn brukar jag faktiskt färga med just hjälp av frisören eller en kompis. Det är som sagt, mycket enklare.)

 7. Om det blir kladd och du bara vill gråta för att du inte ens får tops ur asken och bomullen fastnar i de målade ögonfransarna...köp hem bomullsrondeller! De är mindre, men pressade och går att vika eller rulla runt en penna eller liknande om man behöver. Använd fantasin! Det finns sk. automater som man kan lägga dem i och sätta på väggen, så slipper man bråka med förpackningen.

8. Låt det ta tid. Hela dagen om det behövs. Vi må vara sjukskrivna, ha ont och må skit på alla sätt, men vi kan iallafall försöka ge oss själva lite av den där tiden. Alla andra ska inte ha den.

******************************

Så med dessa tips har jag under hela våren och sommaren experimenterat hemma framför spegeln. 
Många tårar och otroligt mycket ilska har jag tampats med samtidigt. Och smärtan när man spänner och fokuserar...
Bara för att jag fick dessa verktyg av den här braiga tjejen, så blev ju inte allt bra direkt. Men nu tycker jag själv att mascaran faktiskt ser riktigt bra ut och jag har vant mig vid den ljusa kajalen, som faktiskt gör att jag ser betydligt piggare ut. Och det är roligt att kunna göra det lite då och då, som igår när vi var på bio!

Inte nog med att jag fick en massa bra tips och hjälp, jag fick också insikten i hur en annan person med svårigheter har hittat sina möjligheter. Jag har själv några grejer som jag kommit på att jag kan göra för att underlätta vid vissa saker, såsom dusch bl.a. Men man vidgar sig än mer när man ser att även andra gör det och på sina sätt.
Den här tjejen kanske aldrig kommer att kunna gå tillbaka till sitt yrke igen, men hon tog fram möjligheter för att ändå använda sig av sina kunskaper i den mån att det passade henne och hennes vardag. Och det är det som är att se möjligheterna.

2 kommentarer:

  1. Ibland gör ödet att man träffar rätt person i exakt rätt tillfälle och det var ju så det blev. Bra att du kan fixa lite själv nu. Jag tycker att det är nog svårt fast jag har bra händer att jobba med så grattis till bedriften. Önskade att jag fick se hur du blev men jag vet att du är blyg med att visa kort på dig själv. Nu sticker jag iväg och dansar.

    SvaraRadera
  2. låter enkelt när man läser men förstår att det kan vara svart innan man får in snitssen. men vilka bra tips. ska ha det i åtanke om jag blir så krasslig i mina händer. men kommer att ta till mig lite ändå då jag inte gillar att vara jättesmikad. men lite i alla fall. förstår på tipsen att lite kan göra så mycket. ska prova det där med ljusare penna. just ni kör jag med svart. och visst kan det bli kladdigt och stramt ibland.

    tack för att du delade med dig av din nya kunskap.

    kram

    SvaraRadera