onsdag 27 november 2013

0,52

Hon ringde upp oss idag. "Mirakeldoktorn".
Hon hade förstått att vi inte hade kunnat ta in så mycket under besöket igår.
Vi satt tillsammans med högtalarfunktionen på telefonen och hon gick långsamt igenom med oss åter en gång vad hon pratade om igår.
Jag fick också chansen att få mina värden i siffror, men efteråt så vete tusan om jag hade velat veta.

Mina ägg/äggreserv har samma kvalité som hos en kvinna över 45 år.
Jag är 35 år.
Vi ligger på gränsen till att ens kunna bli erbjudna IVF (provrörsbefruktning).
Hon berättade att det kan bli svårt att bli gravid även med IVF vid mina värden, men att de ska göra allt de kan för att stimulera och försöka få fram dugliga ägg.
Ett normalt värde för en kvinna i min ålder ligger på 1,50-2,00 eller mer.
Jag har 0,52.

Hon pratade om adoption igen.
Idag kunde vi också höra henne berätta om äggdonation. Det hade hon gjort igår med, men det hade vi inget minne utav.
Hon berättade också att hon hade skickat iväg remissen direkt efter besöket igår och idag hade hon bett en kollega, som är en gammal räv i fertilitetssvängen, att skicka iväg ett tillägg för att förhoppningsvis påskynda förloppet.

Sambon frågade hur snabbt vi kan vänta oss.
Vi ska räkna med vårdgarantin. Tre månader.
Troligtvis upp till sex månader, då det kommer att bli två remisstillfällen.
Detta runtskickande på patienter är ju helt för j*kligt!

Så vi väntar. Nu igen.
Och nu vet vi att det kan bli svårt. Svårare än vad vi hade räknat med.
Jag brukar alltid se fram så emot Julen, men nu känns den helt oviktig.

3 kommentarer:

  1. Åh- jag känner med dig och förstår hur detta besked tynger er båda då ni längtar så mycket!
    Jag har sett denna besvikelse förut inom mitt Femmis nätverk. Jag vet många medsystrar som fått ett lågt AMH värde (tror det är detta värde iaf du fått). Dom har kämpat, lagt om kost och lyckats förbättra sitt värde- men framförallt många har blivit gravida och fått barn trots att "äggreserven på väg att ta slut".
    Jag vill ingjuta lite hopp hos er båda:
    http://www.fertilitetsguiden.com/alternativ/kosttillskott.php
    http://fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php
    Läs raden "När AMH-provet visar ett lågt värde, tyder på nedsatt äggstockfunktion men det är långt ifrån chanslöst att bli gravid!" - TRO PÅ ATT DETTA GÄLLER ER!!! :)
    Håller tummarna på ett guld ägg på er IVF resa.

    Hälsar Mamma till 4-åring som kom till på 1:a IVF försöket.

    SvaraRadera
  2. Usch vad jobbigt!!! Förstår att det är ett riktigt skitbesked att få... Önskar att jag kunde trösta på nåt sätt.

    Att ställa sig i adoptionskö är ett riktigt bra råd även om det är pissjobbigt att ta ställning till i det här skedet. Med lite tur behöver ni aldrig fullfölja det, men om ni når punkten att det är alternativet ni väljer så kan det vara skönt att slippa ställa sig i kö DÅ.

    varma kramar
    JVJK

    SvaraRadera
  3. Det känns på sätt och vis bra att hon gav sig tid att ringa upp och ta alltihop från början så att ni förstår i alla fall. Ge inte upp hoppet för hoppet finns i alla fall annars skulle dom inte försöka hjälpa er

    SvaraRadera